Det farliga med Greenwashing
Grönmålning, mer känt som greenwashing, är ett begrepp som syftar på att en produkt eller tjänst framställs som mer miljövänlig än den egentligen är. Hur undviker du detta som företagare?
Vad du behöver veta
År 2022 föreslog Europeiska kommissionen att skärpa konsumentreglerna i samband med den gröna omställningen, för att motverka vilseledande miljöpåståenden och främja hållbar konsumtion. Den nya lagen, som trädde i kraft 2024, innebär att marknadsföringslagen nu omfattar strängare krav på transparens kring miljöpåståenden.
Europaparlamentet har beslutat att du exempelvis inte får marknadsföra dina produkter eller tjänster med miljöbeteckningar eller få dem att framstå som mer klimatvänliga än vad de egentligen är. Det innebär också att du inte får påstå att de har en minskad miljöpåverkan enbart för att du “kompenserat för utsläpp.”
Visste du att det finns många risker med att framstå som hållbar ifall ditt företag inte är det?
Brott av marknadsföringslagen kan leda till två typer av förelägganden, enligt Konsumentverket.
- Förbudsföreläggande – förbud mot att få fortsätta marknadsföra på det aktuella sättet.
- Informationsföreläggande – krav att inkludera viss information i din marknadsföring.
Som företagare får du inte förvränga hur miljövänliga dina produkter eller tjänster är, utan du måste vara tydlig med den faktiska påverkan.
Hur påverkar detta dig?
Förutom risken för juridiska påföljder enligt marknadsföringslagen, kan greenwashing skada ditt företag på andra sätt. Ett oärligt företag tas inte på allvar av vare sig kunder eller medarbetare. Det kan leda till minskad produktion eftersom att medarbetare inte vill arbeta för företaget och kunder istället vänder sig till konkurrenter.
Var ärlig
För att undvika greenwashing och dess skadliga effekter, var alltid ärlig. Påstå inte saker som inte stämmer. Var transparent när du lyfter fram ditt hållbarhetsarbete och nämn det du arbetar mot och faktiskt har uppnått.