5 skäl till att undvika fast fashion
Vill du att ditt företag ska vara hållbart och ansvarsfullt? Här är fem skäl till varför du som företagare bör undvika fast fashion om du vill driva en hållbar affärsverksamhet.
Fast fashion finns ofta på e-handelsplattformar som erbjuder extremt låga priser för sina produkter. Anledningen till de låga priserna ligger bakom dålig kvalitet, bristande arbetsförhållanden och processer som förvärrar klimatpåverkan. För företagare som vill driva en hållbar verksamhet är det viktigt att välja leverantörer som är transparenta och ansvarstagande.
1. Miljöförstörande
Fast fashion är ett begrepp som betyder att modeföretag främjar överkonsumtion och produkter med kort livslängd. Detta leder till massor av textilavfall och har en hög miljöpåverkan på grund av den intensiva resursanvändningen. Enligt BBC Future fast fashion inom modeindustrin ansvarig för cirka 10% av de globala utsläppen. Om ditt företag köper produkter från sådana aktörer signalerar det att ni inte prioriterar miljöansvar i era inköpsbeslut.
2. Dåliga arbetsförhållanden
Produkterna kommer ofta från fabriker i länder med dåliga arbetsförhållanden, det innefattar långa arbetstider, låga löner och farliga arbetsmiljöer. Flera gånger har dessa plattformar varit granskade för oetiska arbetsmetoder, vilket Reuters har uppmärksammat i deras medier. Att stödja företag som inte garanterar sina arbetare rimliga villkor strider direkt mot principerna för social hållbarhet.
3. Kvantitet före kvalitet och mer avfall
Kvalitén på varorna har låg prioritering vilket leder till ökad konsumtion och mer avfall. Om du som företagare vill stå för hållbar konsumtion är dessa plattformar inget alternativ för dig. Genom luckor i lagstiftningen behöver de heller inte ansvara för säkerheten eller hållbarheten hos produkterna.
4. Höga koldioxidutsläpp
Varorna, som transporteras hela vägen från Asien, bidrar till mycket högre koldioxidutsläpp. Om kunderna ofta utför små och frekventa beställningar förvärrar detta också deras redan höga koldioxidutsläpp. Hållbara företag bör sträva efter att minimera sin klimatpåverkan genom att samarbeta med leverantörer som har en kortare och effektiv leveranskedja.
5. Ingen transparens
Att vara otydlig om leverantörskedjor och arbetsvillkor gör att kunder och företag inte kan säkerställa att deras köp är etiskt eller hållbart. Som företagare är det viktigt att samarbeta med leverantörer som delar värderingar kring hållbarhet och som kan redovisa sina produktionskedjor.