
Miljöcertifieringar för kontoret Allt fler företag certifierar sina lokaler men vad innebär det egentligen, och lönar det sig? Varför företag väljer att certifiera Att miljöcertifiera en lokal innebär att byggnaden uppfyller specifika krav inom energi, inomhusmiljö, materialval, vattenanvändning och avfallshantering med syftet att minska negativ miljöpåverkan och främja en hälsosam arbetsmiljö. Certifieringen sker enligt en erkänd standard, till exempel Miljöbyggnad, LEED, BREEAM eller Svanen. Det finns flera drivkrafter bakom beslutet att miljöcertifiera kontorslokaler. För vissa företag handlar det om att leva upp till interna hållbarhetsmål, medan andra vill möta ökade krav från kunder, investerare eller myndigheter. Vad krävs? Certifiering kan ske både i nybyggnation och i befintliga lokaler. För äldre byggnader innebär det ofta att vissa justeringar krävs som till exempel energieffektivare ventilation, byten av belysning, och tydliga rutiner för avfallshantering. Det kräver alltså både tid och resurser, men behöver inte vara komplicerat och särskilt inte med en engagerad fastighetsägare...
Prenumerera för att läsa hela artikeln